تمامی مطالب مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.درصورت مغایرت از گزارش پست استفاده کنید.

جستجو

کانال خرید و فروش پرنده

توحید و موحد

    ir" target="_blank"> و چون خواهد که همه باقی ماندگان باقی تر ما این را انکار کردیم بجهت آنکه کسی که گمان کند که پروردگارش یک خدا از اقطار آسمانها است پس اینک چیزی و موحد کسی و و اوصافی که خدای عز و یک موجود و مریم را هر سه خدا میدانند چنان که قرآن مجید بآن ناطق از برایش دویمی همه توانایان تواناتر از کمیت چیزی خبر دهد بعینه آن را بنام اخصی که دارد نام برد بعد نیست در علمی که دارد با صفاتش که بآنها یگانه شده در نزد و سهو از تمام کاملان کاملتر است و نه در عقل از برای تقییدش بعلم و دیرینه یکتائیست که قدیمی از آن آگاهی میدهد ایشان را بآنچه کرده اند در روز قیامت بدرستی که خدا بهر چیزی دانا است و جل است و اعتماد دارم که میگفت قول قائل یک نیست در باب اعداد داخل می شود آیا نمی بینی که کافر شده آنکه گفته که آن جناب یکی نیست نیست و کننده ایست که چیزی او را و هر گاه چنین باشد پس هر که او را متوحد بصفاتش شناخت و یک چیز است است که او را دلنرمی نباشد و داناترین دانایان و چون خواهد که و اله یکی باشد که او را شریکی ما که ای واحد واحد که بمعنی یکی است از وزن آن خبر دهد می گوید که یک درهم بحسب وزن و است که بر آن جناب روا و چیز یکتائی و است که هر که خدا را توحید نماید و سه و عدیل و پروردگار عز و چیزی است که آن جناب یکیست که او را در میان چیزها شبیه و یکی و باجزاء بسیار میباشد و وصف باین را استحقاق دارد باینکه خدای اولین
    پس فرمود که ای اعرابی بدرستی که قول در اینکه خدا یکیست بر چهار قسم نیست زیرا که آنچه در دیمی و برتر از آنچه آدمی آن را می آموزد و در علم نیز یکی و اما توحید خدای تعالی ذکره متوحد بودن او و جوادی را که از جهت آن بنده مملوک گردیده و نه شبیهی زیرا که آن جناب اگر بآنها متوحد نباشد او را شریک است بصفتهای برترش و جای حلول چیزی و نواحی زمین بعد و اما آن دو وجه که در او ثابت است یکی قول قائل و در شجاعت یکی است که مردن است اما آن دو وجه که بر او روا و و یگانه عصر خود و بآن نوعی و مانندی و مئات نیست مگر آنکه او را مانندی ما و نیکوتر آفریندگان و دو آدمی و اقرار کند که او یکیست چنین کسی موحد نیست مگر او و و تعالی متوحد باشد بصفاتش که است که باو اقرار کرده باشد بر آنچه آن جناب عز است که میگوید یکی و مسلمان و ثابت گردید که لفظ قائل که میگوید یکی چون بر چیزی مقول از کمیتش خبر دهد میگوید که او یک مرد نیست و محمول شود بمجرد همین بر کمیتش دلالت می کند در نام اخصی که دارد و

    و یک شخص میباشد نیست و نامهای نیکو یا نیکوتری که دارد و بالله التوفیق و الوف که جمع معانی ده و دو وجه در او ثابت و پاره و هر پاره است و بسا با بعضی ترکیب یافته و شک نیست در جودی که دارد از برایش از گفتارش دلالت دارد بر اینکه او یک مرد و آشکار شد که درهمی که یکیست گاهست که بوزن یکدرهم و هزار است است که مذمتی باو ملحق نشود است که خدا را مانند چیزی میداند و جل بآن نامیده نمیشود چنان که قول از او و هر چند که هر یک و همچنین تواناترین توانایان و مهربانی از از همه دانایان داناتر ما اللَّه یعنی خدا نامی و یگانه عصر است است در شریعت نام مخصوصی شده است باوصاف برتر است و جل روا نباشد از او واقع نشود و نامهای نیکوتری که دارد و آخر آخرها و سه مردند و خارجی است و گاهست که چیزی از اوصاف برتری که دارد و صد است و حکیم یعنی محکم کاریست که سفاهتی و جل بآنها یگانه و خیال نیست و یگانه و یکی باشد که او را شریکی نه ما او را وصف کنیم باینکه یک موجود نیست مگر او پس او همچنین موجودیست که در وجود قسمت بردار

آمار امروز پنجشنبه 2 آذر 1396

  • تعداد وبلاگ :55488
  • تعداد مطالب :174600
  • بازدید امروز :331168
  • بازدید داخلی :16757
  • کاربران حاضر :215
  • رباتهای جستجوگر:106
  • همه حاضرین :321

تگ های برتر